آموزش ثبت های حسابداری

دسته بندی

آخرین مقالات

برچسب ها

ارتباط با ما

آموزش ثبت های حسابداری
18 اردیبهشت 1401
useradmin
2260

آموزش ثبت های حسابداری
سیستم حسابداری در اکثر موسسات بصورت دوطرفه می باشد، یعنی اینکه اثر دو جانبه مبادلات در حسابداری دوطرفه ثبت می گردد. خرید ملزومات را نمونه ای برای آموزش ثبت سند حسابداری و یادگیری آورده ایم.

هر مبادله ای دست کم دو حساب را تحت تاثیر قرار می دهد.

برای نمونه

شروع آموزش ثبت سند حسابداری با اولین رویداد : سرمایه گذاری آقای علی ناجی در موسسه، به میزان ۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ در این عملیات دو حساب وجه نقد و سرمایه دچار تغییرات می شود.

وجه نقد با افزایش روبرو می شود و همینطور سرمایه هم افزایش یافته اگر ما یک طرف عملیات را که افزایش وجه نقد می باشد را ثبت نماییم عملیات به پایان نرسیده است و کامل نشده و باید افزایش سرمایه را نیز ثبت نماییم.

خرید ملزومات
برای موسسه خود خرید ملزومات اداری مانند برگه آ۴ را به مبلغ ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال انجام می دهیم. تاثیر دو طرفه این مبادله چیست؟
خرید نقد ملزومات
تاثیر اول : وجه نقد کاهش یافته

تاثیر دوم : ملزومات افزایش یافته
خرید نسیه ملزومات
تاثیر اول : ملزومات افزایش یافته
تاثیر دوم : حسابهای پرداختنی افزایش یافته
زمان پرداخت مبلغ بدهی که می رسد تاثیر عملیات به اینصورت می باشد:
تاثیر اول : وجه نقد کاهش یافته
تاثیر دوم : حسابهای پرداختنی کاهش یافته
توجه داشته باشیم که هر مبادله دو حداقل دو حساب را تحت تاثیر خود قرار می دهد

آموزش ثبت سند حسابداری ، چگونگی ثبت مبادلات
حساب T چیست؟
شکل استاندارد و شناخته شده برای ثبت مبادلات حسابداری که تصویر سازی می نماید.

برای سهولت در شناخت تاثیر مبادلات در حسابداری دوطرفه بکار گرفته می شود. شباهت بسیاری به حرف T لاتین دارد ، خط عمودی حساب را به دو بخش چپ و راست تقسیم می نماید. عنوان حساب در بالای خط افقی نوشته می شود بطور مثال :

آموزش ثبت سند حسابداری ، افزایش و کاهش در حسابها
گروه و نوع یک حساب تعیین کننده آن ست که افزایش و کاهش در آن حساب به چه صورتی باید ثبت شود . با مشخص شدن گروه یک حساب تمامی افزایش ها در یک سمت و تمامی کاهش ها در سمت دیگر T ثبت می گردد.

نمونه حساب داراییها را مورد بررسی قرار می دهیم، افزایش در حساب داراییها همیشه در سمت راست یا همان بدهکار ثبت می شود. کاهش در در حساب داراییها همیشه در سمت چپ یا همان بستانکار ثبت می شود . اما در حساب های زیر گروه بدهیها و سرمایه همیشه افزایش در سمت چپ و بستانکار ثبت می شود. و کاهش در حساب های زیر گروه بدهیها و سرمایه همیشه در سمت راست و بدهکار ثبت می شود .

مطالب مرتبط :   همه چیز در مورد فروش SaaS

با کمی دقت به معادله حسابداری ( داراییها = بدهیها – سرمایه ) متوجه خواهیم شد که داراییها در یک سوی علامت مساوی می باشد و در سوی دیگر گروه حساب بدهیها و سرمایه می باشند .

این امر موجب این می شود که حسابهای زیر گروه بدهیها و سرمایه از نظر ماهیت حسابی با حساب داراییها کاملن متفاوت باشند .

بعبارتی دیگر داراییها ماهیت بدهکار دارند وهمیشه باید مانده حساب در این گروه حسابها مانده بدهکار یا همان موجودی بدهکار داشته باشد اما بدهیها و سرمایه ماهیت بستانکار دارند و باید همیشه مانده حساب بستانکار داشته باشند . با توجه به این موضوع افزایش و کاهش در حساب داراییها در جهت عکس گروه بدهیها و سرمایه صورت می پذیرد .

آموزش ثبت سند حسابداری ، مانده حساب چیست ؟
در آموزش ثبت سند حسابداری نیاز است بدانیم: که مانده حساب یعنی باقیمانده یک حساب در یک دوره مالی یا یک دوره زمانی مشخص شده را مانده حساب می گویند . مانده حساب باتوجه به نوع حساب می تواند مانده بدهکار و یا مانده بستانکار داشته باشد.

نمونه ای برای ساده سازی نکات گفته شده

افزایش سرمایه توسط آقای ناجی به مبلغ ۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ که در دو حساب وجوه نقد و سرمایه تاثیر می گذارد را در نظر بگیرید.

تاثیر : حساب وجوه نقد از زیرگروه حساب داراییها می باشد که افزایش آن باید در سمت بدهکار باشد .

تاثیر : اما سرمایه نیز افزایش یافته است که با مرور مطالب گفته شده متوجه می شویم که سرمایه بر خلاف داراییها در زمان افزایش باید، در سمت بستانکار ثبت شود.

همان طور که می دانید کار حسابداری این است که تمام خرید، فروش، هزینه، درآمد، سود، زیان و غیره را ثبت کند پس به عبارتی دیگر می توان گفت که کار ثبت اسناد مهم ترین و اصلی ترین کار در حرفه ی حسابداری است. بهترین کار برای ثبت زدن این است که شما بدانید حساب ها چه ماهیتی دارند. واضح تر اگر بخواهم توضیح بدهم این را باید بگویم که شما باید بدانید هزینه، خرید و یا فروش مورد نظر ماهیت بدهکار و یا بستانکار دارد.

ثبت حساب ها از این نظر دارای اهمیت است که شما تاریخ دقیق و مبلغ دقیق فعالیت های تجاری شرکت خود را در دسترس دارید و می دانید که در تاریخ فلان چه خرید و یا فروشی را انجام داده اید. این ثبت های حسابداری در گذشته ی نه چندان دور به صورت دستی انجام می شد در صورتی که امروزه و با پیشرفت تکنولوژی در نرم افزارها انجام می شوند.

دفاتر رسمی و یا غیر رسمی

مطالب مرتبط :   علی الحساب چیست؟

حسابداری چگونه اند؟
لازم به ذکر است که این ثبت های ذکر شده در دو دفتر ثبت و ضبط می شوند.

دفتر رسمی
دفتر غیر رسمی
دفترهای رسمی را معمولاً با نام دفتر روزنامه و دفتر کل می شناسیم. تمام ثبت ها و رویدادها در دفترهای روزنامه انجام می شوند سپس خلاصه ی این ثبت ها به دفتر کل انتقال داده می شود. همان طور که می دانید این ثبت ها را در یک T به انجام می رسانیم. معمولاً حسابدارها بعد از این‌ که مطمئن شوند ثبت های حسابداری را درست انجام داده اند و از آن طرف نیز میزان بدهی و دارایی آن ها با یک دیگر برابر است ثبت های انجام شده به تراز نامه ی آزمایشی منتقل می کنند.

شایان به ذکر است که دارایی های ( اعم از دارایی های ثابت و جاری) در سمت راست و بدهی ها نیز در سمت چپ این تراز نامه ها به ثبت می رسند. دفاتر غیر رسمی نیز برای ثبت های حسابداری می باشد اما خب در مراجع قانونی به آن ها نیاز پیدا نمی کنید مثل کار برگ ها.

اهمیت ثبت های حسابداری
قطعاً به خاطر اهمیت این موضوع است که در حسابداری تا این حد به ثبت های حسابداری تأکید می شود. با ما همراه باشید تا در این بخش با یک دیگر بفهمیم که چرا انجام ثبت های حسابداری مهم و ضروری است. حسابداری در یک نگاه کلی شامل ثبت، ضبط و نگهداری از اطلاعات است. اگر در هر کدام از این موارد سهل انگاری و یا کوتاهی دیده شود در کل به ضرر شرکت و اداره ی مورد نظر می شود.

همان طور که در بخش های قبلی خدمت شما عرض کردیم حسابدار تمام رویداد های مالی شرکت را در دفاتر خود ثبت می کند این ثبت ها سبب می شوند که مدیر شرکت بداند چقدر بدهی و یا دارایی دارد، یا این که بداند در کدام دوره ی مالی سود یا زیان کرده است و غیره.

هنگامی که ثبت حسابداری انجام می شود دیگر کسی نمی تواند در آن دستی ببرد و حساب ها را جا به جا کند. دلیل دیگر اهمیت ثبت حسابداری این است که اداره ی مالیات بر اساس همین دفاتر مالی شرکت است که میزان مالیات شرکت را در سال مشخص می کند البته این اطلاعات وارد شده همه باید سند و فاکتور داشته باشند تا به تأیید حسابرس و یا حسابرسان مورد نظر برسد. لازم به ذکر است که دارایی های شرکت ماهیت بدهکار دارند در صورتی که سرمایه ها و بدهی های شرکت را با ماهیت بستانکار می شناسیم.

مطالب مرتبط :   مالیات بر خانه های خالی

دفاتر رسمی و یا غیر رسمی حسابداری چگونه اند؟

چند نوع ثبت حسابداری داریم
طبیعی است که با توجه به اهمیت ثبت های حسابداری انواع زیادی از آن ها داشته باشیم. ما در این بخش تمام تلاش خود را می کنیم تا یک مطلب کلی و مفید در رابطه با انواع ثبت های حسابداری در اختیار شما قرار دهیم. قطعاً می دانید که ما ۶ نوع شرکت داریم. شرکت های خدماتی که این شرکت ها در ازای انجام خدمات و کاری برای مشتری خود پول دریافت می کنند. شرکت بازرگانی یکی دیگر از شرکت های بازرگانی است که با خرید و فروش کالا به درآمد می رسند.

نوع دیگر شرکت های تولیدی است قطعاً نام این شرکت بیان کننده ی کار آن ها می باشد و دیگر نیازی به توضیح بیشتر ندارد. شرکت پیمان کاری از دیگر شرکت ها است که در قبال قرار دادی که با کار فرما می بندد و پس از انجام کار خود مبلغ طی شده را دریافت می کند.‌ شرکت های دولتی نیز می دانید که به چه شرکت هایی گفته می شود این شرکت ها برای دولت به مردم خدمات رسانی می کنند اما آخرین نوع شرکت که باید خدمت شما عرض کنیم شرکت های وارداتی یا همان اعتبارات اسنادی هستند. اگر بخواهیم ثبت های شرکت ها را تقسیم بندی کنیم آن ها به شرح زیر می باشند.

ثبت حسابداری شرکت های دولتی
ثبت حسابداری شرکت های بازرگانی
ثبت حسابداری شرکت های خدماتی
ثبت حسابداری شرکت های تولیدی
ثبت حسابداری شرکت های پیمان کاری
ثبت حسابداری شرکت های وارداتی.
مهم ترین ثبت هایی که در دفاتر دیده می شوند
معمولاً ثبت هایی مثل خرید و فروش را در دفاتر شرکت های بازرگانی می بینیم زیرا کار این نوع شرکت ها خرید و فروش است. شایان به ذکر است که قبل از انجام ثبت های حسابداری بهتر است ماهیت حساب ها را بدانید برای مثال خرید و همچنین برگشت از خرید و تخفیف هایی که ممکن است در خرید انجام شود ماهیتی بدهکار دارند و در طرف مقابل نیز فروش و برگشت از فروش و تخفیفات را با ماهیتی بستانکار می شناسیم.

دارایی ها ( چه دارایی نقد باشد و چه غیر نقد) به عنوان بدهکار ثبت می شود و از آن طرف سرمایه و بدهی های شرکت را بستانکار ثبت می زنیم. حواستان باشد که برای انتقال به دفتر کل نیز به همین اصل های بدهکار و بستانکار توجه می کنیم و هر کدام را در جای درست خود به ثبت می رسانیم.

مقالات مرتبط

همه چیز در مورد کارت بازرگانی 30 بهمن 1402

همه چیز در مورد کارت بازرگانی

کارت بازرگانی یکی از الزامات واردات و صادرات را می توان اخذ کارت بازرگانی دانست که در این مقاله به شما ارائه خواهیم داد. چه در ایران و چه در سایر کشورها، انجام هر کاری تحت نظارت و مطابق با...

مقالات ادامه مطلب
حسابداری ارزی چیست؟ 20 شهریور 1401

حسابداری ارزی چیست؟

حسابداران و مدیران مالی در صورت کار در شرکتی که در زمینه معاملات ارزی فعالیت می کند، با چالش های ویژه حسابداری ارزی مواجه می شوند. نحوه ثبت حساب ارزی در دفاتر و نحوه ثبت حسابداری ارزی در پایان سال...

مقالات ادامه مطلب
امنیت نرم افزار های ابری 26 تیر 1402

امنیت نرم افزار های ابری

امنیت نرم افزار های ابری به چه وابسته است؟ در تمامی ادوار، از گذشته تا به امروز، مسائل مالی و حسابداری از موضوعات مهم و حیاتی برای هر کسب و کاری بوده است. امروزه مهمترین مسائل در حسابداری سرعت محاسبات،...

مقالات ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

lf1

سپیدار همکاران سیستم، مجموعه ای از نرم افزارهای مالی است که با بسته های بازرگانی، تولیدی، خدماتی، پخش و پیمانکاری برای مدیریت هوشمندانه ی شرکت های متوسط و کوچک طراحی شده است و متناسب با نیازهای این کسب و کارها، کاربری بسیار ساده ای دارد.

سپیدار، بخش های عملیاتی حسابداری، مالی و اداری، تامین و خرید، فروش و پخش را پوشش می دهد.

ارتباط با ما

تمامی حقوق متعلق به شرکت آریا تراز میباشد

طراحی و توسعه توسط طراحی سایت اصفهان و سئو سایت اصفهان – آیسو دیزاین