مالیات بر خانه های خالی

دسته بندی

آخرین مقالات

برچسب ها

ارتباط با ما

مالیات بر خانه های خالی
2 مرداد 1402
useradmin
1518

همه چیز در مورد مالیات بر خانه های خالی

تامین مسکن یکی از اساسی ترین نیازهای هر فرد است. برخی از افراد جامعه بیش از یک خانه دارند و در عین حال افرادی هستند که از نداشتن سرپناهی برای زندگی خود رنج می برند. خانه های خالی و بدون استفاده زیادی در سراسر کشور وجود دارد. در سال 1388 طرح شورای نگهبان برای مالیات بر خانه های خالی تصویب شد و همچنان در حال اجراست.

به چه خانه هایی خالی می گویند؟

قبل از اینکه به مالیات خانه های خالی بپردازیم، بهتر است با مفهوم خانه خالی از سکنه آشنا شوید. قانون مالیات بر مسکن خالی شورای نگهبان به شرایطی پرداخته بود که در صورت احراز آن، خانه مورد نظر مشمول مالیات مسکن خالی می شد. این شرایط عبارتند از:

  • جمعیت شهری که خانه در آن قرار دارد باید بیش از 100 هزار نفر باشد.
  • خانه مورد نظر محل سکونت اولیه یا فرعی مالک نیست.
  • یک سال از تاریخ صدور گواهی پایان کار برای این ملک یا خانه می گذرد. این بازه زمانی برای پروژه های عظیم ساختمانی به بیش از 18 ماه می رسد.
  • با توجه به تاریخ ثبت سند حداقل چهار ماه از تاریخ خرید خانه می گذرد.
  • خانه حداقل به مدت چهار ماه نباید اجاره شود.
  • مستاجر باید دارای اقامتگاه اولیه باشد.
  • خانه یا ملکی که توسط مالک در سامانه معاملات ملکی وزارت راه و شهرسازی برای فروش یا اجاره ثبت نشده باشد.
مطالب مرتبط :   حسابداری ارز های دیجیتال چگونه است؟

خانه ای که اگر وقف باشد مشکلی برای اجاره دادن به وقف نامه ندارد.
با استفاده از موارد فوق متوجه خواهید شد که آیا خانه شما مشمول مالیات خانه خالی است یا خیر. اگر پاسخ شما مثبت است، باید در اسرع وقت شروع به اجاره یا فروش ملک خود کنید.

مالیات خانه خالی یعنی چه؟

دلیل کمبود مسکن در کشور ما نبود مسکن نیست بلکه وجود خانه های خالی است! برخی از سرمایه داران از فروش یا اجاره املاک خود در زمان های معین به منظور افزایش قیمت و سپس کسب سودهای کلان خودداری می کنند. جریمه خانه خالی برای مبارزه با این مشکل ایجاد شد. طرح مالیات خانه خالی در تیرماه ۱۳۹۸ به تصویب مجلس رسید و سپس به شورای نگهبان ارسال شد. اگرچه در ابتدا این طرح تصویب نشد، اما پس از رفع ایرادات شورای نگهبان درباره مالیات بر خانه های خالی در مجلس، این طرح اجرا شد.

دولت برای خانه های خالی که شرایط فوق را دارند مالیات وضع می کند. این مبلغ بیشتر از مالیات اجاره مسکن است. میزان مالیات خانه های مختلف یکسان نیست و بر اساس عواملی مانند مبلغ ودیعه و اجاره خانه محاسبه می شود. اگر می خواهید در مورد موضوع مالیات ها بخصوص مشاغل مشمول مالیات بر ارزش افزوده بیشتر بدانید، پیشنهاد می کنیم مقاله مذکور را مطالعه کنید.

دولت چگونه خانه های خالی را شناسایی می کند؟ چگونه خانه های خالی را بشناسیم

کلیه مالکان و صاحبان خانه ها باید اطلاعات املاک و منازل خود را در سامانه مسکن و املاک کشور ثبت کنند. این سامانه متعلق به اداره مسکن و شهرسازی برای ثبت مالیات خانه های خالی است و حاوی اطلاعات کامل کدپستی و وضعیت اشغال هر خانه توسط مالک یا مستاجر می باشد. بر اساس قانون مالیات بر خانه های خالی شورای نگهبان، تمامی نهادهای دولتی و بانک ها موظفند تنها با دریافت آدرس و کدپستی به مردم خدمات ارائه دهند. به این ترتیب فرآیند شناسایی محل سکونت افراد با سرعت و دقت انجام می شود.

مطالب مرتبط :   کمپین بازاریابی چیست و انواع آن کدامند؟

همچنین دولت با ارسال پیامک خواستار شفاف سازی وضعیت واحدهای مسکونی برای مردم می شود. افراد پس از دریافت پیامک 2 ماه فرصت دارند تا وضعیت منزل یا ملک خود را در سامانه مسکن و املاک کشور ثبت کنند. در غیر این صورت ملک مورد نظر به عنوان خانه خالی شناسایی و مشمول طرح مالیاتی می شود. صاحبان خانه های خالی باید اظهارنامه مالیاتی را در زمان مناسب تکمیل و به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم کنند.

مالیات خانه های خالی چگونه محاسبه می شود؟

بسیاری از مردم تصور می کنند که مالیات خانه خالی به عواملی مانند سن خانه یا فرسودگی آن بستگی دارد. در این صورت مالیات خانه های خالی کلگانی دقیقاً مانند قوانین مالیاتی خانه های خالی نوساز است و تفاوتی ندارد. بنابراین اگر خانه قدیمی را از شخصی به ارث برده اید، باید علاوه بر پرداخت مالیات بر ارث، پس از مدتی، مالیات خانه خالی را نیز بپردازید.

مالیات بر جای خالی بر اساس عوامل مختلفی مانند مدت زمانی که ملک خالی بوده، تعداد خانه های خالی و ارزش اجاره ملک محاسبه می شود. نرخ مالیات خانه های خالی در تهران و شهرهای بالای 100000 نفر برای صاحبان 1 تا 5 خانه عبارت است از:

  • سال اول: 6 برابر ارزش اجاره ملک
  • سال دوم: 12 برابر ارزش اجاره ملک
  • سال سوم: 18 برابر ارزش اجاره ملک

نرخ مالیات افرادی که بیش از 5 خانه خالی دارند به شرح زیر است:

  • سال اول: 12 برابر ارزش اجاره ملک
  • سال دوم: 24 برابر ارزش اجاره املاک
  • سال سوم: 36 برابر ارزش اجاره املاک

در صورت عدم اعتراض مالک خانه می تواند یک ماه پس از ارسال فرم تشخیص مالیات به پرداخت آن ادامه دهد. در صورت تاخیر در پرداخت مالیات، مبلغ 2.5% در ماه جریمه از فرد دریافت می شود.

آشنایی با خانه های خالی بدون مالیات

همه خانه های خالی مشمول مالیات نیستند. بنابراین، دانستن خانه‌های خالی معاف از مالیات به شما کمک می‌کند که پول اضافی به سازمان مالیاتی پرداخت نکنید. محل سکونت اولیه و فرعی افراد مشمول مالیات خانه های خالی نمی باشد. بنابراین هر شخصی می تواند علاوه بر خانه در شهر محل سکونت خود مسکن در شهرهای دیگر را نیز به عنوان سکونت ثانویه ثبت کند.

مطالب مرتبط :   آموزش تعریف مشخصات محصول و خدمات در نرم افزار حسابداری سپیدار

همچنین در صورتی که یکی از افراد تحت تکفل مالک مجبور شود به عنوان دانشجو، بیمار خاص یا کارگر در همان شهر زندگی کند، مالک می تواند ملک دیگری را به عنوان خانه دوم ثبت کند. محاسبه مالیات بر خانه های خالی کار نسبتا دشواری است و دولت برای انجام آن از جدیدترین و بهترین نرم افزار حسابداری ابری استفاده می کند.

چند خانه خالی شناسایی شد؟ انتقادات به قانون مالیات بر خانه های خالی

در دی ماه سال گذشته 570 هزار خانه خالی شناسایی و وارد شدند. از این تعداد حدود 90 هزار مالک با دریافت پیامک از سازمان مالیاتی و ثبت اطلاعات خود به شناسایی و مالیات این مالیات اعتراض کردند و تعداد این خانه ها به 400 هزار واحد کاهش یافت. همچنین در تیر و مرداد 1401 شناسایی مجدد انجام شد و 120 هزار خانه خالی به این تعداد اضافه شد و اظهارنامه مالیاتی برای کلیه مالکان این واحدها ارسال شد. در بهمن ماه سال گذشته حدود 400 هزار نفر مالیات خانه خالی پرداخت کردند و عملاً داوطلبانه اقدام کردند، اما از شهریور امسال به طور قانونی باید مالیات خانه خالی را پرداخت کنند.

اما انتقاد از آنجا شروع می شود که معافیت مالیاتی تا 4 ملک یک قانون ناتمام است. یعنی این قانون برای افرادی است که 4 ملک دارند و نه برای کسانی که از خرید حتی یک اتاق محروم هستند. در عین حال نحوه شناسایی و اخذ مالیات از واحدهای مسکونی متعلق به مؤسسات و بانک ها نامشخص است. قانون مالیات بر خانه های خالی از نمونه مشابهی در کانادا الهام گرفته شده است که تأثیر قابل توجهی در آن کشور داشته است. اما آنچه نامطلوب است، استثناهای متعدد در متن دو قانون فوق است.

از کدام خانه ها در سال 1402 مالیات می گیرند؟

بر اساس لایحه بودجه 1402، دولت از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای بالای 20 میلیارد تومان مالیات املاک اخذ می کند. همچنین بر اساس این لایحه خودروهای بالای یک میلیارد و پانصد میلیون تومان مشمول مالیات خودرو سالانه یک درصد می شوند.

مقالات مرتبط

تعطیلی کاری چیست؟ + فرمول محاسبه آن 15 دی 1401

تعطیلی کاری چیست؟ + فرمول محاسبه آن

محاسبه حقوق و دستمزد کارمندان بسته به اینکه فعالیت در چه زمانی از روز و چه روزهایی از هفته انجام می شود ممکن است متفاوت باشد. بنابراین قبل از محاسبه حقوق و دستمزد باید بررسی کنید که کار توسط هر...

مقالات ادامه مطلب
نرم افزار حسابداری برای فروشگاه لوازم حیوانات خانگی 26 دی 1401

نرم افزار حسابداری برای فروشگاه لوازم حیوانات خانگی

نرم افزار حسابداری فروشگاه لوازم حیوانات خانگی (پت شاپ) به عنوان یک نرم افزار حسابداری فروشگاهی پیشرفته، تمامی ابزارهای مورد نیاز برای مدیریت مالی فروشگاه لوازم حیوانات خانگی را در اختیار شما قرار می دهد. به کمک نرم افزار پت...

مقالات ادامه مطلب
همه چیز در مورد کارت بازرگانی 30 بهمن 1402

همه چیز در مورد کارت بازرگانی

کارت بازرگانی یکی از الزامات واردات و صادرات را می توان اخذ کارت بازرگانی دانست که در این مقاله به شما ارائه خواهیم داد. چه در ایران و چه در سایر کشورها، انجام هر کاری تحت نظارت و مطابق با...

مقالات ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

lf1

سپیدار همکاران سیستم، مجموعه ای از نرم افزارهای مالی است که با بسته های بازرگانی، تولیدی، خدماتی، پخش و پیمانکاری برای مدیریت هوشمندانه ی شرکت های متوسط و کوچک طراحی شده است و متناسب با نیازهای این کسب و کارها، کاربری بسیار ساده ای دارد.

سپیدار، بخش های عملیاتی حسابداری، مالی و اداری، تامین و خرید، فروش و پخش را پوشش می دهد.

ارتباط با ما

تمامی حقوق متعلق به شرکت آریا تراز میباشد

طراحی و توسعه توسط طراحی سایت اصفهان و سئو سایت اصفهان – آیسو دیزاین