حسابرسی مالیاتی چیست؟ انواع آن کدامند؟

دسته بندی

آخرین مقالات

برچسب ها

ارتباط با ما

حسابرسی مالیاتی چیست؟ انواع آن کدامند؟
3 اردیبهشت 1403
useradmin
27

حسابرسی مالیاتی

برای ارائه تعریفی جامع از حسابرسی مالیاتی، لازم است با مفهوم حسابرسی آشنا شویم. در واقع حسابرسی به معنای بررسی سوابق، اسناد و مدارک حسابداری موجود است. به نحوی که حسابرس بتواند صحت یا عدم صحت صورتهای مالی تهیه شده در واحد حسابداری را تشخیص دهد. حسابرسی باید دقیق و بی طرفانه باشد تا اشتباهات احتمالی یا تقلب در اسناد حسابداری به سرعت گزارش شود. ممیزی، تحقیق و حسابرسی نیز نامیده می شود. بنابراین تفاوتی بین حسابرسی مالیاتی و حسابرسی مالیاتی وجود ندارد.

حسابرسی مالیاتی به معنای تحقیق در مورد قوانین مالیاتی و بررسی نحوه رعایت آنهاست. ممیز مالیاتی باید صحت اسناد را طبق قوانین مالیاتی بررسی کند. در فرآیند حسابرسی مالیاتی، اطلاع از درآمد شرکت ضروری است تا حسابرس مالیاتی بتواند مالیات بر درآمد شرکت را محاسبه کند. یک حسابرس مالیاتی با نگاه دقیق و متمرکز خود می تواند شما را از خطر جریمه های مالیاتی بزرگ نجات دهد. به همین دلیل است که استخدام ممیز مالیاتی موثر یکی از وظایفی است که مدیران حرفه ای شرکت های پیمانکاری، شرکت های بازرگانی، بیمه، شرکت های ساختمانی و … بر عهده دارند. در راستای کار خود قرار دهند. پشتیبانی و فروش نرم افزاری های حسابداری سپیدار سیستم در اصفهان توسط شرکت آریا تراز فرداد انجام میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

آیا حسابرس مالیاتی مستقلی وجود دارد؟

آره؛ یک حسابرس مالیاتی، مانند یک حسابرس، می تواند مستقل یا داخلی باشد. ممیزان مالیاتی دولت مانند حسابرسان مستقل به عنوان حسابرس وارد شرکت ها می شوند و اظهارنامه مالیاتی آنها را بررسی می کنند. معمولاً قبل از بررسی توسط ممیزان مالیاتی کشور، گزارش های مالیاتی توسط یک حسابرس مالیاتی داخلی که با خود سازمان مرتبط است بررسی و به حسابرس دولتی منتقل می شود.

مطالب مرتبط :   مالیات چیست؟

انواع حسابرسی مالیاتی

در صورتی که سازمان امور مالیاتی ممیزان مالیاتی کشور را برای رسیدگی به وضعیت مالیاتی شرکت ها اعزام کند، بر اساس اهمیت و اندازه سازمان یا شرکت، نوع حسابرسی را تعیین می کند. بر اساس تصمیم سازمان امور مالیاتی، 4 نوع حسابرسی مالیاتی وجود دارد:

ممیزی میدانی

حسابرسی در محل شخصاً توسط حسابرس مالیاتی انجام می شود. این نوع حسابرسی معمولاً بر اساس ممیزی های پیچیده تر و سازمان های مهم تر برنامه ریزی می شود. داشتن وکالت توسط وکیل مالیاتی یا شخصی که اظهارنامه مالیاتی را در حین حسابرسی تنظیم و تسلیم کرده است بسیار مهم است. به خصوص اگر صورت درآمد، اظهارنامه کسر یا اظهارنامه مالیاتی شما حاوی اطلاعات نادرست یا گمراه کننده باشد. اکثر وکلا به شما توصیه می کنند که پاسخ های خود را تا حد امکان ساده نگه دارید و هرگز اطلاعات اضافی ارائه نکنید. زیرا این امر به عامل اجازه می دهد تا دامنه حسابرسی را گسترش دهد. مجازات های متعاقب ممیزی میدانی که خطا یا تقلب را کشف می کند شامل پرداخت مالیات اضافی، جریمه، توقیف اموال، ضمانت دستمزد، تحقیقات جنایی و جلسات دادگاه است.

حسابرسی اداری

حسابرسی اداری عبارت است از بررسی و بررسی حسابهای مودیان مالیاتی توسط حسابرس مالیاتی داخلی. معمولا اهمیت و پیچیدگی حسابرسی اداری کمتر از ممیزی میدانی است. در فرآیند حسابرسی اداری، حسابرس مالیاتی با مودیان مصاحبه می کند و سوابق آنها را بررسی می کند. هدف از حسابرسی اداری این است که اطمینان حاصل شود که درآمد و کسورات مالیاتی محاسبه شده و مبلغ قانونی مالیات پرداخت شده است.

ممیزی بازرسی

حسابرسی بازرسی نوعی حسابرسی مالیاتی است. هدف از این ممیزی منحصراً ارزیابی امور اقتصادی و احراز وضعیت اموال مؤدی می باشد. در واقع، با توجه به مقایسه مجله Quqlity، می توان گفت: «حسابرسی و بازرسی دو ابزار حیاتی هستند که سازمان ها برای اطمینان از انطباق، خط مشی ها، رویه ها و محصولات از آنها استفاده می کنند. غیر معمول نیست که این ابزارهای حسابرسی و تأیید یکسان در نظر گرفته شوند. اگرچه شباهت هایی وجود دارد، اما این ابزارها اهداف مختلفی را انجام می دهند. به طور سنتی، حسابرسی به عنوان تضمین کیفیت فعال در نظر گرفته می شود، در حالی که بازرسی کنترل کیفیت واکنشی است. “مدت و دامنه مهم ترین تفاوت ها هستند.”

مطالب مرتبط :   حسابداری ارز های دیجیتال چگونه است؟

حسابرسی بازبینی

در حسابرسی بررسی، حسابرس کیفیت گزارش های حسابرسی مالیاتی را بررسی می کند. لازم است بدانید که در صورت تخلف ماموران مالیاتی، حسابرس به راحتی متوجه آن می شود.

چگونه دستورالعمل های حسابرسی مالیاتی را اعمال کنیم؟

ممیز مالیاتی ابتدا از اثربخشی فرآیند حسابرسی مالیاتی اطمینان حاصل می کند. وی در پاسخ به این سوال که آیا بررسی روزنامه ها و ادارات کل برای انجام حسابرسی مالیاتی موثر است یا خیر؟ جواب داد. اگر پاسخ مثبت است، همان روند را دنبال می کند، در غیر این صورت جایگزین روش دیگری می شود.

سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس اهمیت و پیچیدگی شرکت و مؤسسات، نوع حسابرسی مالیاتی را تعیین می کند و بر این اساس از حسابرسان میانی تا خبره کمک می گیرد. همچنین زمان مورد نیاز برای حسابرسی مالیاتی را تخمین می زند. پس از ارسال ممیز مالیاتی به شرکت ها، گزارش بررسی دفاتر کل و مجله در برگه های کاری اداره مالیات درج می شود. آنچه در این مرحله حائز اهمیت است، نگاه دقیق حسابرس مالیاتی به هنگام بررسی دفاتر و اسناد است. چنانچه اسناد و مدارک از نظر اعتبار کم اهمیت تلقی شود، ممیز مالیاتی روش دیگری را برای شفافیت و امنیت اسناد دریافتی تعیین خواهد کرد. با اعمال روشی دیگر، در نهایت گزارش حسابرسی مالیاتی تهیه و به اداره مالیات ارائه می شود.

چه مواردی در گزارش حسابرسی مالیاتی ثبت می شود؟

دارایی های ثابت

دارایی های ثابت بخشی از دارایی شرکت بوده و برای آن سود اقتصادی به همراه دارد. دارایی های ثابت اغلب قابل مشاهده و ملموس هستند و برای شرکت درآمد ایجاد می کنند. به همین دلیل لازم است دارایی های ثابت هر شرکت در گزارش حسابرسی مالیاتی قید شود.

مطالب مرتبط :   فایل خرید و فروش فصلی در نرم افزار سپیدار

درآمد و هزینه

معمولاً درآمد و هزینه هر شرکت تعیین کننده میزان مالیات پرداختی آن شرکت است. اگر درآمد شرکت بیشتر از بهای تمام شده باشد، حسابرس مالیاتی سود شناسایی می کند و شرکت احتمالاً مالیات می پردازد. اگر هزینه ها بیشتر از درآمد شرکت باشد، آن شرکت ضرر می کند و تحت شرایط خاصی از دریافت مالیات معاف می شود. برخی شرکت ها با درج هزینه های بیشتر در دفاتر خود، شرکت را زیان ده جلوه می دهند تا از پرداخت مالیات خودداری کنند، اما نگاه تیزبین و دقیق ممیزان مالیاتی آنها را از این کار باز می دارد.

مقایسه ترازنامه با دفاتر حسابداری و صورت های مالی

حسابرس مالیاتی برای ارائه گزارش قانع کننده و قابل اعتماد باید مبلغ ترازنامه را با مبالغ ترازنامه مندرج در دفاتر و صورت های مالی مطابقت دهد.

حقوق

ممیز مالیاتی برای احراز مالیات بر حقوق پرداختی باید دستمزد و حقوق هر یک از افراد سازمان را بررسی کند و سپس گزارشی ارائه دهد که آیا شرکت مالیات حقوق خود را پرداخت کرده است یا خیر.

موارد دیگری که باید در گزارش حسابرسی مالیاتی ذکر شود عبارتند از: تعدیل سالانه، بهای تمام شده کالا و خدمات، گردش موجودی، مالیات اضافی، معاملات خارج از شرکت، صادرات و واردات.

مزیت گزارش حسابرسی مالیاتی

گزارش تهیه شده توسط حسابرس مالیاتی در مورد اسناد، آگاهی مدیریت را از وضعیت مالی شرکت افزایش می دهد. علاوه بر این، حسابرسی نقش مهمی در اتخاذ تصمیمات مدیریت مالیاتی بهتر ایفا می کند. اگرچه ممیزی مالیاتی می تواند برای بخش مالی هر شرکتی زمان بر و وقت گیر باشد، اما گزارش آن بسیار مفید و کارآمد است.

مقالات مرتبط

هارد سرور چیست؟ انواع آن 30 اردیبهشت 1402

هارد سرور چیست؟ انواع آن

هارد سرور جایی است که داده ها و اطلاعات روی سرور ذخیره می شود و به همین دلیل هارد سرور نقش مهمی در سرورها ایفا می کند. همه هارد دیسک ها عملیات خواندن و نوشتن را به صورت یکپارچه انجام...

مقالات ادامه مطلب
حسابداری ضایعات و انواع آن 14 دی 1402

حسابداری ضایعات و انواع آن

حسابداری ضایعات در صنایع و کارخانجات مختلف در طول فرآیند ساخت محصولات، برخی از مواد اولیه یا محصولات نهایی به دلایل مختلف مورد استفاده قرار نخواهند گرفت و جزء ضایعات محسوب می شوند. ضایعات می تواند تأثیر منفی بر هزینه...

مقالات ادامه مطلب
نحوه محاسبه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده 23 مرداد 1401

نحوه محاسبه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده

قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 1386 به تصویب شورای اسلامی شهر رسید و مقرر شد به مدت 5 سال به صورت آزمایشی اجرا شود. در دی ماه 1400 قانون مالیات بر ارزش افزوده مورد بازنگری قرار گرفت و...

مقالات ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

lf1

سپیدار همکاران سیستم، مجموعه ای از نرم افزارهای مالی است که با بسته های بازرگانی، تولیدی، خدماتی، پخش و پیمانکاری برای مدیریت هوشمندانه ی شرکت های متوسط و کوچک طراحی شده است و متناسب با نیازهای این کسب و کارها، کاربری بسیار ساده ای دارد.

سپیدار، بخش های عملیاتی حسابداری، مالی و اداری، تامین و خرید، فروش و پخش را پوشش می دهد.

ارتباط با ما

تمامی حقوق متعلق به شرکت آریا تراز میباشد

طراحی و توسعه توسط طراحی سایت اصفهان و سئو سایت اصفهان – آیسو دیزاین