چرخه حسابداری در شرکت‌های خدماتی

دسته بندی

آخرین مقالات

برچسب ها

ارتباط با ما

چرخه حسابداری در شرکت‌های خدماتی
13 بهمن 1400
useradmin
2042

حتما میدانید که قبل از تاسیس شرکت خدماتی نیاز به اساسنامه خواهید داشت. در ادامه در مورد حسابداری خدماتی باید بگوییم که تمام تلاش‌هایی که شرکت‌ های خدماتی در راستای بهبود کارایی، نصب، استقرار و حل چالش‌های پیشرو، رفع مشکلات و … انجام می‌دهند، همگی جز خدمات آن‌ها محسوب می‌شود. ولی به علت اینکه زیاد در دیدرس نبوده و اندازه ‌گیری دقیقی برای آن امکان‌پذیر نیست، اکثر افراد تصور می‌کنند که سازمان‌های خدماتی اهمیت چندانی نداشته و این سازمان‌های تولیدی است، که بار فعالیت‌های اقتصادی کشور را بر عهده ‌دارند؛ اما باید بدانیم فعالیت‌های خدماتی نه‌ تنها تعداد بیشتری از فعالیت‌های اقتصادی را به خود تخصیص می‌دهند، بلکه ارزشمندی بیشتری نیز دارند.

بدین‌صورت می‌توان در تعریف حسابداری خدماتی به عنوان یکی از شغل های رشته حسابداری گفت “حسابداری خدماتی به مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی اطلاق می‌گردد که حسابداری شرکت ‌های خدماتی و بازرگانی در مسیر آزمایش و تصدیق همخوانی ستون‌های بدهکار و بستانکار از دفتر روزنامه با ستون‌های مشابه در تراز آزمایشی از حساب‌های معین و کل انجام می‌دهد.”

نکته: مدیریت هوشمندانه و ثبت اطلاعات مالی شرکت‌ها، طبقه‌بندی و گزارش دهی با سرعت و دقت بالا در حیطه فعالیت‌های حسابداری خدماتی قرار می‌گیرد.

چرخه حسابداری در شرکت‌های خدماتی

چرخه حسابداری (Accounting cycle) از جمع ‌آوری اسناد تا تراز آزمایشی اختتامیه را شامل می‌شود و به مجموعه عملیاتی گفته می‌شود، که در پایان یک سال مالی در جهت ارزیابی عملکرد آن سازمان صورت می‌گیرد. تا در هنگام انتقال اطلاعات مالی به سال آینده دفاتر قانونی ممیزی و بررسی شوند که این امر از جمله وظایف حسابرس است.

به‌ هر حال چرخه حسابداری خدماتی (Service Accounting Cycle) طیف وسیعی از فعالیت‌ها را در برگرفته که بر اساس اقدامات مالی و استانداردهای حسابداري صورت می‌گیرد و در طی آن تنظیم دفاتر قانونی پلمپ روزنامه، صورت سود و زیان، گزارش ترازنامه انجام می‌شود.
به ‌هر حال هر شرکتی که ناچار به پرداخت مالیات باشد، با تهیه تراز آزمایشی خود و بررسی تساوی جمع عملیات بدهکار و بستانکار حساب‌های کل و معین و تطبیق آن با ارقام به‌دست ‌آمده از جمع ستون‌های بستانکار و بدهکار از دفتر روزنامه و دریافت صحت ثبت رویدادهای مالی چرخه حسابداری در شرکت‌های خدماتی را به پایان می‌رساند.
جهت قانونی کردن فعالیت مالی، پلمپ دفاتر قانونی یکی از مهمترین اقدامات برای همه شرکت هایی است که مشمول قوانین مالیات هستند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه به مقاله گواهی پلمپ دفاتر مراجعه نمایید.
بدین‌صورت می‌توان چرخه حسابداری را به سه بخش مجزا تقسیم نمود:

مطالب مرتبط :   4 روش تضمینی برای بهبود نقدینگی و قیمت گذاری

فعالیت‌های دوره مالی:

جمع  ‌آوری اسناد و مدارک مثل

تجزیه‌ و تحلیل درست اسناد و مدارک

صدور سند حسابداری

ثبت‌ اسناد حسابداری

ثبت رویدادهای مالی و معاملات فصلی

انتقال اقلام

فعالیت‌ها در پایان هرماه

مانده گیری از حساب کل دفتر

اقدامات پایان دوره مالی

استهلاک دارایی‌های ثابت

ذخیره مطالبات مشکوک الوصول

هزینه اجاره و بیمه حقوق پرسنل و حقوق و دستمزد پرداخت‌ نشده

صورت سود و زیان شرکت‌های خدماتی

تهیه ترازنامه اختتامیه

تفاوت شرکت خدماتی با شرکت تولیدی در چیست؟

شرکت‌های خدماتی به شرکت‌هایی گفته می‌شود، که در راستای خدمت‌رسانی به مردم و سازمان‌ها به مدد کارکنان ماهر و متخصص، امور مختلف را به انجام می‌رسانند. پیشنهاد میکنیم مقاله اساسنامه شرکت خدماتی را برای مشاهده نمونه ها مطالعه کنید.
درواقع شاید این سؤال پیش آید که شرکت ‌های خدماتی و یا واحدهای اقتصادی از لحاظ نوع فعالیت و هدف به چند دسته تقسیم می‌شوند؟ آنچه می‌توان در توضیح این سؤال مطرح نمود، این است که واحدهای اقتصادی از نظر نوع مالکیت به سه دسته عمومی، تعاونی و خصوصی و از لحاظ هدف به دو دسته غیرانتفاعی و انتفاعی تقسیم می‌شوند.
درواقع شرکت‌های خدماتی محدود نبوده و می‌توان طیف وسیعی از آن‌ها را یافت، که هر یک خدمات متفاوتی را ارائه می‌دهند.
اگر نگاهی به انواع شرکت ‌خدماتی چون کشاورزی، پیش‌خدمتی، تعمیر و نگهداری، چاپ و تکثیر، آشپزی، ماشین‌آلات، باربری، نظافتی و … بیندازید، خواهید دانست که تمامی سازمان‌ها به‌ نوعی شرکت خدماتی محسوب شده زیرا به ‌نوعی در راستای خدمت‌رسانی به مردم و جامعه فعالیت می‌کنند و کارکنان آن آموزش حسابداری مؤسسات خدماتی بازرگانی را به ‌خوبی فرا گرفته‌اند؛
اما تفاوت شرکت خدماتی با شرکت تولیدی در چیست؟

مطالب مرتبط :   افزایش فروش از طریق وبسایت

به دلیل سیاست‌های اقتصادی و وضعیت کشور، شرکت‌های خدماتی مورد توجه ویژه بخش خصوصی قرارگرفته و هر فرد با داشتن چند شریک و مقداری سرمایه‌ی اولیه و بدون نیاز به تحصیلات، می‌تواند به تأسیس یک شرکت خدماتی بپردازد و سوددهی سریعی را در آن تجربه نماید.
در مقابل سازمانی که با هدف به وجود آوردن محصولی جهت مصرف و برطرف کردن نیازهای مردمی پدید می‌آید را، می‌توان شرکت تولیدی نامید، که با ارزیابی مستقیم و غیرمستقیم نیازهای انسانی، رفاه اقتصادی را در قالب پروسه تولید خود برای جامعه فراهم می‌کند.
افراد می توانند شرکت تولیدی سهامی خاص یا شرکت تولیدی با مسئولیت محدود را انتخاب نمایند، که برای ثبت آن باید به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه شده و از سازمان‌هایی مانند سازمان صنایع و معادن، بهداشت و … مجوز لازم را دریافت کنند.
انواع شرکت خدماتی و یا دیگر شرکت ها، عواملی چون انگیزه‌ی ایجاد، تقسیم اختیارات و مسئولیت‌ها، سرمایه‌ی موردنیاز، نحوه‌ی تصمیم‌گیری در شرکت‌ها و … بر نوع شرکت تأثیر می‌گذارند.

بهترین روش برای حسابداری خدماتی

اگرچه قوانین خاصی برای حسابداری شرکت ‌های خدماتی عرضه ‌شده است، که مدیران را ناچار به استفاده از آن‌ها می‌نماید. اما باید دانست که برای مدیریت صحیح امور مالی شرکت ‌های خدماتی، به‌ کارگیری روش‌های مختلف حسابداری و آموزش حسابداری شرکت‌ های خدماتی تنها راه کمال و پیشرفت است که اصول کار در آموزشگاه حسابداری قابل یادگیری خواهد بود. .
زیرا بر طبق این روش‌ها می‌توان ثبت دقیق معاملات، بررسی منظم نتایج، حفظ دائمی سوابق و … را به انجام رساند. به ‌هر حال تدوین یک برنامه واقع ‌بینانه به همراه بودجه ‌بندی درست، بهترین روش برای حسابداری خدماتی شرکت‌هایی است، که افق‌های روشنی را برای کسب‌ و کار خود ترسیم نموده‌اند.
در این میان ثبت حساب‌ها به‌ صورت دستی یا به کمک اکسل یا استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری که ارائه گزارش‌های دقیق را ممکن می‌سازند، به کمک روش‌های حسابداری آمده و ارزیابی میزان سلامت مالی شرکت‌ های را میسر می‌سازند و کسب ‌و کارها را با روند صحیح حرکت آشنا نموده و برای گزارش‌های مالیاتی آماده می‌کنند.
اگر برای انجام عملیات حسابداری در اکسل دچار مشکل هستید و یا نیاز به تکمیل اطلاعات خود دارید، حتما در دوره رایگان آموزش حسابداری با اکسل شرکت کنید.

مطالب مرتبط :   5 راهبرد کاربردی برای بهبود جریان‌‌های نقدی

مقالات مرتبط

فرق بین مدیر مالی (CFO) و کنترل‌کننده (Controller) چیست؟ 9 آبان 1401

فرق بین مدیر مالی (CFO) و کنترل‌کننده (Controller) چیست؟

مدیر مالی (CFO) و کنترل‌کننده (Controller) تفاوت بین مدیر مالی و کنترل‌کننده چیست؟ و چه عواملی تعیین می کند که کدام یک از این دو نقش باید به تیم مدیریت مالی اضافه شود؟ این دو نقش کنترل کننده و مدیر مالی...

مقالات ادامه مطلب
هزینه های غیرعملیاتی چیست؟ تفاوت آن با عملیاتی 8 آبان 1402

هزینه های غیرعملیاتی چیست؟ تفاوت آن با عملیاتی

هزینه غیرعملیاتی هر کسب و کاری با هزینه های متفاوتی مواجه است که مدیریت آن بر عملکرد واحدهای مختلف شرکت تاثیر بسزایی دارد. بنظر شما هزینه های غیرعملیاتی چیست و چه تفاوتی با هزینه های عملیاتی دارد؟ هزینه های غیرعملیاتی...

مقالات ادامه مطلب
نرم افزار حسابداری سنگ فروشی و سنگبری؛ راهی آسان برای مدیریت هزینه 27 آبان 1401

نرم افزار حسابداری سنگ فروشی و سنگبری؛ راهی...

حسابداری و امور مالی مهمترین بخش کسب و کارهای کوچک و بزرگ هستند. همه سازمان ها، از کارخانه های بزرگ گرفته تا مغازه های کوچک، با مسائل مالی و مدیریت هزینه سروکار دارند. انواع نرم افزارهای حسابداری به مدیران اجازه...

مقالات ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

lf1

سپیدار همکاران سیستم، مجموعه ای از نرم افزارهای مالی است که با بسته های بازرگانی، تولیدی، خدماتی، پخش و پیمانکاری برای مدیریت هوشمندانه ی شرکت های متوسط و کوچک طراحی شده است و متناسب با نیازهای این کسب و کارها، کاربری بسیار ساده ای دارد.

سپیدار، بخش های عملیاتی حسابداری، مالی و اداری، تامین و خرید، فروش و پخش را پوشش می دهد.

ارتباط با ما

تمامی حقوق متعلق به شرکت آریا تراز میباشد

طراحی و توسعه توسط طراحی سایت اصفهان و سئو سایت اصفهان – آیسو دیزاین