بخش بندی بازار چیست؟

دسته بندی

آخرین مقالات

برچسب ها

ارتباط با ما

بخش بندی بازار چیست؟
7 فروردین 1403
useradmin
233

بخش بندی بازار

بخش بندی بازار یکی از فعالیت های حیاتی در بازاریابی است که به موثرتر شدن کمپین های بازاریابی کمک می کند. با تقسیم‌بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و توسعه محصول را با ویژگی‌های مشترک هر بخش تنظیم کنید. سپیدار سیستم در اصفهان دارای نمایندگی فعال آریا تراز است که میتوانید جهت تهیه نرم افزار های حسابداری به آن مراجعه نمایید.

تعریف بخش بازار چیست؟

تقسیم بندی بازار به معنای تقسیم مشتریان بالقوه به گروه های مختلف بر اساس جنبه ها و ویژگی های مشترک است.

بخش‌بندی بازار بخشی از فعالیت‌های تحقیقات بازار است که با دسته‌بندی مشتریان در گروه‌های مختلف به شناسایی بهتر گروه‌های مشتریان هدف کمک می‌کند. مشتریانی که در یک گروه قرار می گیرند تا حد امکان به یکدیگر شباهت دارند و ویژگی های هر گروه نیز با گروه دیگر متفاوت است.

افرادی که در یک بخش قرار می گیرند، مصرف کنندگانی هستند که سلایق و ترجیحات مشابهی دارند، نگرش آنها به هم نزدیک است و به نوسانات بازار به روشی مشابه پاسخ می دهند. به عنوان مثال، می توانید مشتریان خود را بر اساس جنسیت، سطح درآمد، گروه سنی و تحصیلات تقسیم بندی کنید و خدمات و محصولات خود را با توجه به ویژگی های هر بخش ارائه دهید.

مزایای تقسیم بندی بازار چیست؟

امروزه تعداد زیادی از شرکت های معروف دنیا مانند مرسدس بنز و امریکن اکسپرس اهمیت تقسیم بندی بازار را درک کرده و از آن استفاده می کنند. بر اساس تحقیقات، 80 درصد از مدیران بر این باورند که تقسیم بازار نقش حیاتی در سودآوری دارد. علاوه بر این، استفاده اساسی از استراتژی‌های تقسیم‌بندی بازار به کسب‌وکار کمک می‌کند 10 درصد سود بیشتری کسب کند. در ادامه، مزیت های دیگر تقسیم بندی بازار را توضیح خواهیم داد.

  1. شما تبلیغات و پیشنهادات هدفمند ارسال می کنید: تقسیم بندی بازار به شما کمک می کند تا علایق و نیازهای هر گروه از مشتریان بالقوه خود را شناسایی کنید. در نتیجه، می توانید پیشنهاداتی را متناسب با نیازهای هر گروه ارائه دهید تا فروش خود را افزایش دهید.
  2. شما محصولات و خدمات را با توجه به نیازهای هر بخش بازار توسعه می دهید: تقسیم بازار هدف به بخش های مختلف و شناخت هر بخش باعث می شود نیازهای هر گروه مشتری را بشناسید و محصولات خود را برای رفع نیازهای آنها توسعه دهید.
  3. شما می توانید به طور موثر با هر بخش بازار ارتباط برقرار کنید: دانستن هر گروه مشتری به شما این امکان را می دهد که لحن و کانال های تعاملی ترجیحی آنها را شناسایی کنید و به جای ارسال پیامی کلی با ادبیات یکسان به تمام نیازهای بخش های بازار، با هر بخش تعامل کنید.
  4. در هزینه های تبلیغات صرفه جویی می کنید: با شناخت شخصیت مشتری در هر گروه از بخش های بازار، می توانید فعالیت های تبلیغاتی خود را متناسب با سن، تحصیلات، جنسیت و محل سکونت آنها تنظیم کنید. مشتریان خود را به بخش های مختلف تقسیم کنید و در کانال های بازاریابی مختلف برای هر بخش با توجه به ویژگی های کلی آنها تبلیغ کنید.
  5. با تقسیم بندی بازار، مشتریان خود را وفادار می کنید: وقتی مشتریان احساس کنند که نیازهای آنها درک شده است و خدمات ویژه ای متناسب با نیازهای آنها دریافت می کنند، به برند شما وفادار خواهند بود.
  6. استراتژی‌های قیمت‌گذاری را بهبود می‌بخشید: هر بخش ترجیح می‌دهد بسته به درآمد خود، کالاها و خدمات متفاوتی را با قیمت‌های بالاتر یا پایین‌تر ارائه دهد. اگر قیمت ها را بر اساس قدرت خرید هر گروه از مشتریان بالقوه تنظیم کنید، در نهایت درآمد بیشتری کسب خواهید کرد.
مطالب مرتبط :   همه چیز در مورد بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری

انواع روش های تقسیم بازار چیست؟

تقسیم بندی بازار را می توان به روش های مختلفی انجام داد که هر کدام متغیرهای خاص خود را دارند. در زیر 4 مورد از مهم ترین روش های تقسیم بندی بازار را شرح می دهیم.

تقسیم بندی بازار بر اساس ویژگی های جمعیتی

تقسیم بندی بازار بر اساس ویژگی های جمعیتی (Demographic Segmentation) یکی از ساده ترین روش های تقسیم بندی بازار بر اساس پارامترهای جمعیت شناختی مانند سن، جنسیت، حرفه، تحصیلات و غیره است. این روش تقسیم بندی بازار تقریباً در تمامی صنایع مانند خودروسازی، پوشاک و غیره کاربرد دارد. در این روش فرض می کنیم افراد با ویژگی های جمعیتی مشابه نیازهای مشابهی دارند.

مثال: در تقسیم بندی بازار کفش، زنان بالای 50 سال بیشتر از کفش های طبی استفاده می کنند و مردان زیر 30 سال کفش های ورزشی را ترجیح می دهند.

تقسیم بندی بازار بر اساس موقعیت جغرافیایی

تقسیم بندی بازار بر اساس منطقه جغرافیایی برای بازاریابان بسیار مهم است. زیرا افراد بسته به محل زندگی خود می توانند نیازهای متفاوتی داشته باشند. تقسیمات رایج بر اساس منطقه جغرافیایی شهری یا روستایی، خشک یا مرطوب، سرد یا گرم و غیره است.

بسیاری از شرکت ها برای ارائه محصولات و خدمات خود بر روی شهرها و کشورهای مختلف تمرکز می کنند. به عنوان مثال، برخی از تولیدکنندگان پوشاک، محصولات خود را بر اساس موقعیت جغرافیایی مشتریان به بازار عرضه می کنند. درک مشترکات بین مشتریان بر اساس منطقه جغرافیایی آنها می تواند به شما در تصمیم گیری بهتر بازاریابی و تبلیغات کمک کند.

مطالب مرتبط :   نرم افزار حسابداری ساعت فروشی

مثال: یک شرکت لوازم خانگی از فروش وسایل گرمایشی در مناطق سردسیر درآمد بیشتری کسب می کند.

تقسیم بندی بازار بر اساس ویژگی های رفتاری

تقسیم بندی بازار بر اساس ویژگی های رفتار مشتری (بخش بندی رفتاری) بر اساس نحوه استفاده از محصولات، سبک زندگی و غیره انجام می شود. و نحوه تعامل هر مشتری با برند و محصولات شما را نشان می دهد. به عنوان مثال، برخی از مشتریان به دنبال کیفیت بالاتر و برخی قیمت پایین تر هستند، گروهی به طور مداوم از همان محصول استفاده می کنند و گروهی در شرایط خاص، برخی از مشتریان می دانند چگونه از خدمات شما استفاده کنند و برخی نمی دانند.

تقسیم بندی بازار بر اساس ویژگی های رفتاری مشتری به شما این امکان را می دهد که بر شناخت مشتریان خود و افزایش احتمال خرید تمرکز کنید.

مثال: نسل جدید طعم پپسی را به کوکاکولا ترجیح می دهد.

تقسیم بندی بازار بر اساس ویژگی های روانی

در تقسیم‌بندی بازار بر اساس ویژگی‌های روان‌شناختی (بخش‌بندی روان‌شناختی)، مشتریان بر اساس علایق، سبک زندگی، موقعیت اجتماعی، ویژگی‌های شخصیتی و ارزش‌هایشان به گروه‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شوند. با شناخت شخصیت، ارزش ها و علایق مشتریان، می توانید استراتژی بازاریابی خود را تنظیم کنید. زیرا این ویژگی ها به طور قابل توجهی بر رفتار مصرف کننده تأثیر می گذارد.

مثال: یک کتابفروشی ممکن است مشتریان خود را بر اساس باورهایشان به بخش های مختلفی تقسیم کند. گروهی به کتاب های دینی و گروهی به کتاب های دیگر علاقه دارند.

مراحل بخش بندی بازار

تا اینجا توضیح دادیم که تقسیم بندی بازار چیست، مزایای آن چیست و انواع روش های تقسیم بندی بازار چیست. در زیر توضیح خواهیم داد که چه مراحلی را باید برای تقسیم بندی بازار خود انجام دهید.

۱. تعیین بازار هدف

اولین و مهمترین مرحله در تقسیم بندی بازار، شناسایی بازار هدف است. به وضوح مشخص کنید که کدام افراد در کدام بخش قرار می گیرند. افرادی که در یک بخش خاص قرار می گیرند باید ویژگی های مشترکی داشته باشند.

مطالب مرتبط :   رایانش مه یا Fog computing

Maruti Suzuki، شرکت خودروسازی هندی، بازار را بر اساس درآمد بخش به شرح زیر تقسیم می کند:

  • گروه کم درآمد: Maruti 800، ماشین آلتو
  • گروه درآمد متوسط: خودروهای واگن R، Ritz، Swift
  • گروه با بیشترین درآمد: خودروهای کیزاشی، گرند ویتارا
  • واضح است که گروه کم درآمد نمی توانند گرند ویتارا بخرند.

۲. انتظارات و نیازهای مخاطب را شناسایی کنید

زمانی که بازار هدف خود را مشخص کردید، باید نیازهای مخاطبان خود را مشخص کنید. تعامل با مخاطبان هدف برای درک علایق و نیازهای آنها؛ زیرا شما باید محصولاتی تولید کنید که نیازهای آنها را برآورده کند.

۳. یک زیر گروه اختصاص دهید

برای دستیابی به نتایج مؤثرتر، باید نیازهای مخاطب هدف را با جزئیات بیشتری شناسایی کنید. ممکن است لازم باشد هر بخش را به گروه های کوچکتر تقسیم کنید. زیرا هر بخش می تواند شامل گروهی از مشتریان با ویژگی های مشترک باشد که می توان آن ها را یک زیربخش جدید در نظر گرفت.

به عنوان مثال، اگر محصولات زیبایی و بهداشتی تولید می کنید، می توانید بازار خود را به دو بخش زنانه و مردانه تقسیم کنید. اما آیا زنان زیر 25 سال و بالای 50 سال نیازهای یکسانی به این محصولات دارند؟ نه بنابراین آنها را می توان در بخش های جداگانه قرار داد.

اگر بخواهیم محصولات آرایشی و بهداشتی را بر اساس نیاز این زیر گروه ها تعریف کنیم، به نتایج زیر دست خواهیم یافت:

  • محصولات مراقبت از پوست برای زنان زیر 25 سال با تمرکز بر حفظ پوست جوان.
  • محصولات مراقبت از پوست برای زنان بالای 50 سال با تمرکز بر جوانسازی پوست.

۴. در مورد نیازهای هر مخاطب هدف تحقیق کنید

بازاریابان باید نیازها و ترجیحات هر یک از اعضای بخش ها و زیر گروه ها را بررسی کنند. مصرف کنندگان در هر بخش باید به نوسانات بازار مشابه و استراتژی های بازاریابی مشابه پاسخ دهند.

۵. هر بخش را نام ببرید

نامگذاری هر بخش، اعمال یک استراتژی را برای آن آسان تر می کند. به عنوان مثال، اگر بخواهیم کودکان را به بخش های مختلف تقسیم کنیم، می توانیم از این نام ها استفاده کنیم: نوزاد، کودک نوپا، کودک و غیره.

۶. از استراتژی های بازاریابی مختلف استفاده کنید

به یاد داشته باشید که نمی توانید از یک استراتژی برای هر بخش استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که بین محصول و مخاطب هدف ارتباط وجود دارد. به عنوان مثال، شما نمی توانید از یک مرد در تبلیغات محصولات بهداشتی زنانه استفاده کنید.

۷. رفتار مخاطب را بررسی کنید

رفتار مخاطب هدف را مرتبا بررسی کنید. لزومی ندارد که همه مشتریان در یک بخش در یک دوره یک ساله نیازهای یکسانی داشته باشند. نیازها و علایق متفاوت است و نگرش ها تغییر می کند. شما باید در فواصل زمانی معین، مخاطب هدف خود را به طور کامل تحقیق کنید.

۸. بازار هدف خود را اندازه گیری کنید

دانستن اندازه بازار هدف ضروری است. جمع آوری داده های اساسی از هر بخش؛ زیرا این داده ها به شما در برنامه ریزی و پیش بینی فروش کمک می کند.

مقالات مرتبط

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان 29 شهریور 1401

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مصوب ۱۳۹۸/۷/۲۱ سلام خدمت دوستان عزیز ، شرکت آریا تراز فرداد نمایندگی رسمی سپیدار سیستم آسیا قصد دارد قانون پایانه های فروشگاهی را توضیح دهد فصل اول – تعاریف ماده۱: در این قانون، اصطلاحات زیر...

مقالات ادامه مطلب
همه چیز در مورد فروش SaaS 2 مرداد 1402

همه چیز در مورد فروش SaaS

SaaS چیست؟ این فروش SaaS به چه دردی میخورد؟! روزهایی را به یاد بیاورید که سی دی نرم افزار را در رایانه خود قرار می دادید و سپس آن را نصب می کردید و فقط از طریق آن رایانه به...

مقالات ادامه مطلب
حسابداری مدیریت هزینه 10 تیر 1402

حسابداری مدیریت هزینه

حسابداری شاخه های مختلفی دارد که یکی از مهمترین آنها حسابداری مدیریت هزینه است. در این مقاله می خواهیم ببینیم حسابداری مدیریت هزینه چیست و چه ویژگی هایی دارد. یکی از مهمترین اهداف هر کسب و کار، به حداکثر رساندن...

مقالات ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

lf1

سپیدار همکاران سیستم، مجموعه ای از نرم افزارهای مالی است که با بسته های بازرگانی، تولیدی، خدماتی، پخش و پیمانکاری برای مدیریت هوشمندانه ی شرکت های متوسط و کوچک طراحی شده است و متناسب با نیازهای این کسب و کارها، کاربری بسیار ساده ای دارد.

سپیدار، بخش های عملیاتی حسابداری، مالی و اداری، تامین و خرید، فروش و پخش را پوشش می دهد.

ارتباط با ما

تمامی حقوق متعلق به شرکت آریا تراز میباشد

طراحی و توسعه توسط طراحی سایت اصفهان و سئو سایت اصفهان – آیسو دیزاین