مالیات بر ارزش افزوده

دسته بندی

آخرین مقالات

برچسب ها

ارتباط با ما

مالیات بر ارزش افزوده
6 فروردین 1402
useradmin
1790

مالیات بر ارزش افزوده، اعتبار مالیاتی ارزش افروده

در این مقاله به موضوع اعتبار مالیات بر ارزش افزوده می پردازیم و هر آنچه که باید در مورد این موضوع مهم مالیاتی بدانید را توضیح خواهیم داد. قبل از توضیح اینکه اعتبار مالیات بر ارزش افزوده چیست، بهتر است در مورد مالیات بر ارزش افزوده توضیحاتی ارائه کنیم تا درک اعتبار مالیات بر ارزش افزوده واضح تر و قابل فهم تر شود. در پایان این مقاله درک بهتری از موضوع مالیات بر ارزش افزوده و اعتبار مالیات بر ارزش افزوده خواهید داشت.

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده تعاریف مختلفی دارد. از تعاریفی که در قانون آمده تا تعاریفی که علمای اقتصاد و مالیات بیان کرده اند، همگی یک مفهوم را مطرح می کنند و به یک واقعیت اشاره می کنند.

طبق ماده 3 قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات غیرمستقیم است که بر مابه التفاوت ارزش کالا و خدمات تحویل شده و ارزش کالا و خدمات خریداری شده یا تحصیل شده برای مدت معینی اعمال می شود.

مطالب مرتبط :   آموزش تعریف بسته محصول در نرم افزار سپیدار

مالیات بر ارزش افزوده

فرض کنید یک میز ساخته اید که 2 میلیون تومان ارزش گذاری کرده اید. اگر برای ساخت این میز 300 هزار تومان، چسب 50 هزار تومان و میخ 50 هزار تومان دادید و 100 هزار تومان به کارگر دادید، در مجموع 500 هزار تومان برای ساخت این میز هزینه کرده اید. تفاوت 2 میلیون تومان (قیمت فروش میز) با 500 هزار تومان (هزینه ساخت جدول) ارزش افزوده محصول است که مشمول مالیات می باشد.

نکته اینجاست که مالیات بر ارزش افزوده از مصرف دریافت می شود و مصرف کننده باید آن را بپردازد. اگر چه در دوره های مختلف باید این مالیات را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنید، اما در صورتی که امور قانونی مالیاتی را طی کرده باشید و گواهی ارزش افزوده دریافت کرده باشید می توانید مالیات بر ارزش افزوده را روی فاکتورهای فروش خود از مشتریان دریافت کنید.

در واقع شما به عنوان فروشنده کالاهای مصرفی، مالیات بر ارزش افزوده را از مشتری دریافت کرده و به سازمان مالیاتی پرداخت می کنید.

اعتبار مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

اعتبار مالیات بر ارزش افزوده در زمان خرید کالا یا خدمات به دست می آید و از مالیات بر ارزش افزوده فروش کسر می شود. به این معنی که مودیان می توانند مبالغی را که به عنوان ارزش افزوده در صورتحساب های خرید کالا یا خدمات پرداخت کرده اند از مالیات بر ارزش افزوده ای که در زمان اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان خود دریافت کرده اند کسر کرده و مابه التفاوت را به سازمان امور مالیاتی پس دهند. اما چگونه؟

شرایط پذیرش اعتبار مالیات بر ارزش افزوده

مهم ترین موضوعی که مودیان در خصوص اعتبار مالیات بر ارزش افزوده باید به آن توجه کنند، پذیرش این اعتبار مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی کشور است. این یکی از اصطلاحات جدید حسابداری است که حسابداران امروزی باید با آن آشنا باشند. به منظور جلوگیری از بروز مشکل برای مودیان و امکان استفاده از اعتبار مالیات بر ارزش افزوده به شرایط پذیرش این مالیات می پردازیم. این شرایط شامل 7 امتیاز است:

۱. ثبت نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده

اولین و مهمترین پیش نیاز و شرط پذیرش اعتبار مالیاتی از سازمان امور مالیاتی، ثبت نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده است. این شرط به این معنی است که خرید کالا و خدمات باید توسط افراد و شرکت هایی انجام شود که برای مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کرده اند.

مطالب مرتبط :   معایب رایانش ابری چیست؟

در صورتی که خرید کالا و خدمات توسط شرکت ها یا اشخاصی انجام شود که در سامانه مالیات بر ارزش افزوده ثبت نشده اند، حتی اگر مالیات و عوارض پرداخت کرده باشید، مبالغی که پرداخت کرده اید به عنوان مبالغ مالیات بر ارزش افزوده بر روی فاکتورهای خرید کالا اضافه می شود. یا خدمات ، این برای شما اعتبار مالیاتی محسوب نمی شود و نمی توانید این مبالغ را از مالیات بر ارزش افزوده دریافتی کسر کنید.

۲. فاکتور خرید باید به تایید سازمان امور مالیاتی برسد

شرط مهم دیگر صدور فاکتور توسط فروشنده برای فروش کالا یا خدمات به شما می باشد. فاکتوری که فروشنده برای خرید کالا و خدمات از شما صادر می کند باید حاوی شرایط مورد قبول سازمان امور مالیاتی کشور باشد. بر اساس الزامات و فرم استاندارد سازمان امور مالیاتی، فاکتور رسمی باید شامل اطلاعات کامل خریدار و فروشنده شامل نام کامل شرکت، شماره سریال و تاریخ، شماره اقتصادی یا شناسه ملی خریدار و فروشنده، آدرس و کد پستی باشد.

۳. فاکتور خرید رسمی متعلق به مؤدی می باشد

در صورتی که فاکتور رسمی با ذکر اظهارنامه خرید کالا یا خدمات به نام مؤدی نباشد، شامل اعتبار مالیات بر ارزش افزوده نخواهد شد و واجد شرایط نمی باشد. مشخصات مؤدی باید در قسمت خریدار فاکتور ثبت شود تا فاکتور رسمی معتبر تلقی شود. (توصیه می کنیم درباره پنهان کردن درآمد و جرایم فرار مالیاتی در وبلاگ آریا تراز مطالعه کنید.)

۴. مشخصات خریدار و فروشنده و قیمت کالا یا خدمات باید به طور دقیق ثبت شود

به طور خاص، اطلاعاتی که باید در فاکتور درج شود شامل موارد زیر است:

  1. نام کاربری
  2. شماره اقتصادی
  3. شماره ملی یا شناسنامه
  4. شماره تلفن
  5. نشانی
  6. شماره ثبت
مطالب مرتبط :   سربار تولید چیست؟

نکته مهم: مالیات ها و عوارض مندرج در صورتحساب های نوع دوم به عنوان اعتبار مالیاتی تایید نمی شوند. معمولاً مشخصات خریدار در این فاکتورها (که در بسیاری از فروشگاه ها استفاده می شود) ثبت نمی شود.

۵. کالا و خدمات خریداری شده نباید از ارزش افزوده معاف باشد

برخی از کالاها و خدمات از ارزش افزوده معاف هستند. برای فروش این کالاها و خدمات، مالیات و عوارض نباید دریافت و پرداخت شود. در هر صورت در صورت وجود اقلام ارزش افزوده در فاکتورهای خرید معاف از ارزش افزوده و مالیات بر ارزش افزوده توسط مؤدیان جزء اعتبار مالیاتی محسوب نمی شود.

کالاها و خدمات خریداری شده نباید از ارزش افزوده معاف باشند

۶. میزان ارزش افزوده کالا برای هر کالا یا خدمت باید به همان ترتیب محاسبه و ثبت شود.

در صورتحساب هایی که به تایید سازمان امور مالیاتی می رسد، مبلغ ثبت شده به عنوان ارزش افزوده باید برای هر اقلام به طور جداگانه در ردیف همان کالا یا خدمت درج شود. در غیر این صورت نمی توان آن را اعتبار مالیاتی تلقی کرد.

۷. ثبت حسابداری مالیات بر ارزش افزوده جداگانه در قسمت حسابداری

به عنوان آخرین و یکی از مهمترین شرایطی که باید به آن اشاره کنیم می توان به انعکاس جداگانه حسابداری مالیات بر ارزش افزوده در قسمت حسابداری اشاره کرد. ثبت نام جداگانه مالیات بر ارزش افزوده ضروری است زیرا به راحتی قابل گزارش است. اگر این کار انجام نشود به این معنی است که خود مودی مالیاتی، مالیات ارزش افزوده را به عنوان اعتبار مالیاتی محاسبه نکرده است و در این صورت کارشناس مالیاتی که مسئول رسیدگی به پرونده مالیاتی شماست نیز آن را به عنوان اعتبار مالیاتی ارزش افزوده در نظر نمی گیرد!

مقالات مرتبط

برنامه حسابداری فست فود 3 بهمن 1401

برنامه حسابداری فست فود

برنامه حسابداری مناسب برای فروشگاه فست فود چیست؟ برنامه حسابداری فست فود ویژگی های پیشرفته بسیاری را در اختیار شما قرار می دهد که به شما کمک می کند تجارت خود را بهتر مدیریت کنید و کنترل دقیقی بر هزینه...

مقالات ادامه مطلب
هارد سرور چیست؟ انواع آن 30 اردیبهشت 1402

هارد سرور چیست؟ انواع آن

هارد سرور جایی است که داده ها و اطلاعات روی سرور ذخیره می شود و به همین دلیل هارد سرور نقش مهمی در سرورها ایفا می کند. همه هارد دیسک ها عملیات خواندن و نوشتن را به صورت یکپارچه انجام...

مقالات ادامه مطلب
همه چیز در مورد بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری 6 فروردین 1403

همه چیز در مورد بازاریابی مبتنی بر حساب...

بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری امروزه روش های مختلفی برای جذب مشتری و افزایش فروش کسب و کار وجود دارد که یکی از بهترین روش ها استفاده از بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری است. در این روش، حساب‌های مشتریان ارزشمند...

مقالات ادامه مطلب

یک پاسخ به “مالیات بر ارزش افزوده”

  1. […] در مورد مالیات بر ارزش افزوده و شرایط پذیرش اعتبار مالیات بر ارزش افزوده نیازمند […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

lf1

سپیدار همکاران سیستم، مجموعه ای از نرم افزارهای مالی است که با بسته های بازرگانی، تولیدی، خدماتی، پخش و پیمانکاری برای مدیریت هوشمندانه ی شرکت های متوسط و کوچک طراحی شده است و متناسب با نیازهای این کسب و کارها، کاربری بسیار ساده ای دارد.

سپیدار، بخش های عملیاتی حسابداری، مالی و اداری، تامین و خرید، فروش و پخش را پوشش می دهد.

ارتباط با ما

تمامی حقوق متعلق به شرکت آریا تراز میباشد

طراحی و توسعه توسط طراحی سایت اصفهان و سئو سایت اصفهان – آیسو دیزاین