حسابداری انواع هزینه ها در شرکت های تولیدی+طبقه بندی هزینه های تولید

دسته بندی

آخرین مقالات

برچسب ها

ارتباط با ما

حسابداری انواع هزینه ها در شرکت های تولیدی+طبقه بندی هزینه های تولید
13 بهمن 1400
useradmin
2426

مخارج واقع شده جهت اداره امور و انجام فعالیت‌های شرکت که منافع آتی ندارد (برخلاف دارائی ها که انتظار می رود منافع آتی داشته باشند) را هزینه می‌نامند. هزینه به مخارجی گفته می‌شود که منافع آتی ندارد ولی برای تداوم فعالیت موسسه لازم است انجام شود. در ادامه به معرفی انواع هزینه ها در شرکت های تولیدی که در طبقه‌بندی‌های مختلفی صورت می‌گیرد می‌پردازیم:

طبقه بندی زمانی: هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای.
طبقه‌بندی طبیعی: هزینه‌های ساخت (تولیدی) و تجاری (غیر تولیدی).
طبقه‌بندی در ارتباط با محصول: هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم.
طبقه‌بندی در ارتباط با حجم تولید: هزینه‌های ثابت، متغیر و نیمه متغیر.
انواع هزینه از نظر ارتباط با فعالیت شرکت های تولیدی
هزینه های تولید چیست؟
هزینه هایی که مستقیماً به بخش تولید مربوط است، هزینه های تولید نام داشته و شامل: برق مصرفی بخش تولید، دستمزد مستقیم، مواد مستقیم و غیرمستقیم، هزینه حمل خرید مواد اولیه، تعمیر ماشین آلات تولید و …

هزینه های تولید مستقیما به جریان تولید کالا مربوط هستند که مجموعاً بهای تمام شده تولید کالا را تشکیل می‌دهند.

هزینه های غیر تولیدی
هزینه هایی که برای استمرار فعالیت شرکت تولیدی لازم است مثل هزینه های عمومی و اداری، هزینه های توزیع و فروش، هزینه تعمیرات، استهلاک.

در حسابداری در شرکت های تولیدی، اگر برای تعمیرات یا بازسازی اساسی یک دستگاه تولیدی یا خرید مواد اولیه خام شرکت تولیدی، وام گرفته شود طبق نحوه حسابداری شرکتهای تولیدی اگر دارایی در حال استفاده باشد، بهره آن جزو هزینه‌های غیر تولیدی است و به قیمت تمام شده اضافه نخواهد شد. ولی طبق شرایط خاصی که در استانداردهای حسابداری تولید آمده است و هنوز از دارایی استفاده نشده باشد، بهره آن به بهای تمام شده دارایی اضافه می‌شود.

در شرکت‌های تولیدی برای محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته نیاز به محاسبه بهای تمام شده کالای ساخته شده است. مهم‌ترین قسمت بهای تمام شده کالا ساخته شده، هزینه های تولید دوره می‌باشد.

درآمد شرکت تولیدی در حسابداری تولیدی
درآمدها نیز در حسابداری شرکت تولیدی همچون هزینه‌ها به دو قسمت اصلی تقسیم می‌شوند:

درآمدهای عملیاتی (اصلی)
درآمدهای غیر عملیاتی (فرعی)
درآمد حاصل از فروش کالای تولیدی شرکت جزو درآمد عملیاتی و اصلی شرکت است، زیرا هدف تاسیس شرکت کسب سود از طریق فروش این کالاها است.

ولی درآمدهایی که از فروش ضایعات و درآمدهای اتفاقی (مانند سودهای بانکی، جوایز و …) حاصل می‌شود جزو درآمدهای غیر عملیاتی است.

مقالات مرتبط

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان 29 شهریور 1401

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مصوب ۱۳۹۸/۷/۲۱ سلام خدمت دوستان عزیز ، شرکت آریا تراز فرداد نمایندگی رسمی سپیدار سیستم آسیا قصد دارد قانون پایانه های فروشگاهی را توضیح دهد فصل اول – تعاریف ماده۱: در این قانون، اصطلاحات زیر...

مقالات ادامه مطلب
تولید ناب یا بهینه چیست؟ 20 دی 1402

تولید ناب یا بهینه چیست؟

تولید ناب تولید ناب یکی از مفاهیم کلیدی در تولید و مدیریت عملکرد است که باعث کاهش ضایعات و افزایش ارزش محصول برای مشتریان می شود. در واقع تولید ناب از تجربه و روش های ساخت تویوتا در ژاپن الهام...

مقالات ادامه مطلب
پلانوگرام در فروشگاه‌های خرده‌فروشی به چه معناست؟ 10 آبان 1401

پلانوگرام در فروشگاه‌های خرده‌فروشی به چه معناست؟

پلانوگرام در فروشگاه‌های خرده‌فروشی پلانوگرام یک طرح بصری است که چینش محصولات در قفسه ها و کالاها را در فروشگاه های خرده فروشی مشخص می کند. پلانوگرام معمولا توسط یک متخصص چیدمان فروشگاه یا یکی از اعضای تیم تبلیغات/بازاریابی یا...

مقالات ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

lf1

سپیدار همکاران سیستم، مجموعه ای از نرم افزارهای مالی است که با بسته های بازرگانی، تولیدی، خدماتی، پخش و پیمانکاری برای مدیریت هوشمندانه ی شرکت های متوسط و کوچک طراحی شده است و متناسب با نیازهای این کسب و کارها، کاربری بسیار ساده ای دارد.

سپیدار، بخش های عملیاتی حسابداری، مالی و اداری، تامین و خرید، فروش و پخش را پوشش می دهد.

ارتباط با ما

تمامی حقوق متعلق به شرکت آریا تراز میباشد

طراحی و توسعه توسط طراحی سایت اصفهان و سئو سایت اصفهان – آیسو دیزاین